NyitĂłlap MagunkrĂłl LegĂșjabb szĂĄm
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-ÍrĂĄsszakĂ©rtő
-Gyermekrajz-SzimbĂłlumok
-Mentålhigiéné
-MĂ©dia-HumĂĄn
-Oktatås - Szakmatörténet
-Nevelési Tanåcsadó
-SzĂ­nes
-PszicholĂłgia
-NagyĂ­tĂł alatt
-Pantheon
-MestersĂ©gĂŒk címere
websas.hu
NyitĂłlap / Rovataink / Tartalom
Gólya Edit grafikus otthonåban - Mézeskalåcs jåték és mås apró örömök Karåcsonyra

GĂłlya Edit grafikus, nĂ©pi jĂĄtĂ©k Ă©s kismestersĂ©g szakoktatĂł, hivatĂĄsos mĂ©zeskalĂĄcs kĂ©szĂ­tĂ” mester, akit mĂ»vĂ©szete mellett egĂ©sz Ă©vben rajongĂł gyermekek hada vesz körĂŒl. Aki olykor a jĂĄtĂ©kossĂĄg kedvĂ©Ă©rt a nagy nevettetĂ” szerepĂ©t bohĂłcruhĂĄba bĂșjva is magĂĄra vĂĄllalja. Otthona az ĂŒnnepek idejĂ©n ĂĄtvarĂĄzsolĂłdik karĂĄcsonyi kĂ©zmĂ»ves mĂ»hellyĂ©, Ă©s kĂŒlönleges hangulatba öltözve mĂ©zeskalĂĄcs „mesehĂĄzzĂĄ”. EzĂșttal nemcsak a sajĂĄt kezĂ»leg kĂ©szĂ­tett adventi dĂ­szeit, Ă©s ĂŒnnepi sĂŒtemĂ©nyeit csodĂĄlhattuk meg, hanem a grafolĂłgusi jĂĄtĂ©k kedvĂ©Ă©rt a kĂ©zĂ­rĂĄsĂĄt is adta az ĂŒnnepi receptek mellĂ©.

- Hogyan lesz valakibÔl hivatåsos mézeskalåcs készítÔ mester? Tényleg van ilyen mesterség?
- Igen van, bĂĄr csak inkĂĄbb volt, mert pĂĄr hĂłnappal ezelĂ”tt szĂ»ntettĂ©k meg a mĂ©zeskalĂĄcs szakoktatĂł kĂ©pzĂ©st. Sajnos, ha mĂĄr a meglĂ©vĂ” oktatĂłk nem lesznek, akkor az ehhez kapcsolĂłdĂł nĂ©prajzi tudĂĄssal kihal ez a csodĂĄlatos mĂșltat idĂ©zĂ” vilĂĄg. Persze mindezt kiegĂ©szĂ­tĂ” mestersĂ©gemmĂ© vĂĄlasztottam a mĂ»vĂ©szi szabadiskola elvĂ©gzĂ©se utĂĄn. De mĂĄr gyermekkoromban az elsĂ” nĂ©pmĂ»vĂ©szeti munkĂĄm is a mĂ©zeskalĂĄcs kĂ©szĂ­tĂ©s volt. NĂ©hĂĄny Ă©vvel ezelĂ”tt, a nĂ©pmĂ»vĂ©szeti mĂșltam Ășjra elĂ”tĂ©rbe kerĂŒlt, Ă©s a grafikusi iskolĂĄm utĂĄn a HagyomĂĄnyok HĂĄzĂĄban szereztem nĂ©pi jĂĄtĂ©kvezetĂ”i kĂ©pzettsĂ©get, majd BĂ©kĂ©scsabĂĄn a MĂ©zeskalĂĄcs SzakoktatĂł iskolĂĄt dicsĂ©rettel vĂ©gezem el.
- Grafikusként, s népi jåték és kismesterség szakoktatóként is ismernek az emberek. Melyik tevékenység åll inkåbb közel hozzåd?
- Nem tudok sorrendet felĂĄllĂ­tani, hiszen mindkettĂ” egyformĂĄn fontos az Ă©letemben. MindkettĂ” egy kicsit mĂĄs elhivatottsĂĄgot jelent, de azt hiszem, hogy a kettĂ” egyĂŒtt teljesĂ­ti ki az Ă©letemet. S bĂĄr az Ășgynevezett „magas mĂ»vĂ©szet” nem ĂĄll bĂ©kĂ©ben a paraszti mĂ»vĂ©szettel, mĂ©gis szĂĄmomra a rajzolĂĄs Ă©ppĂșgy örömöt nyĂșjt, mint nĂ©pi szakoktatĂłkĂ©nt a gyerekeknek ĂĄtadni a tudĂĄsomat, a tapasztalataimat.
- Azt lĂĄtom, hogy korĂĄn elkezded a kicsikkel a kĂ©szĂŒlĂ”dĂ©st az ĂŒnnepekre, hiszen mĂĄr novemberben telis tele a lakĂĄsotok a mĂ©zeskalĂĄcs templomtĂłl kezdve a fonott kosĂĄr betlehemig minden szĂ©ppel. Mit jelent szĂĄmotokra ez az ĂŒnnep?
- HagyomĂĄnyokat tisztelĂ” csalĂĄd vagyunk, s ennek megfelelĂ”en ĂŒnnepeljĂŒk meg a KarĂĄcsonyt is. BĂĄr nem gyakoroljuk a vallĂĄst, de azĂ©rt az erkölcsi normĂĄink innen szĂĄrmaznak. RendkĂ­vĂŒl „gyermekközpontĂșan” ĂŒnneplĂŒnk, hiszen ilyenkor minden a kicsiknek a kedvĂ©Ă©rt van. Persze a kĂ­vĂĄnsĂĄgaikban tudjĂĄk, hogy hol a hatĂĄr, de a lĂ©nyeg az Ă” örömĂŒk beteljesĂ­tĂ©se. AkĂĄrcsak olyan aprĂł örömökkel, mint a mĂ©zeskalĂĄcs jĂĄtĂ©k az ĂŒnnepi kĂ©szĂŒlĂ”dĂ©sben. Mint mindenben, ebben is azt szeretnĂ©m, ha a valĂłdi Ă©rtĂ©kek maradnĂĄnak meg a gyermekekben.
- Milyen mûvészi értékeket képviselsz a munkåid sorån? Mi åll közel hozzåd?
- GrafikuskĂ©nt erĂ”sen realista vagyok, ami annak is köszönhetĂ”, hogy örökbefogadott gyermekkĂ©nt nĂ”ttem fel, Ă©s talĂĄn ezĂ©rt magas követelmĂ©nyek is elĂ©m voltak ĂĄllĂ­tva. Ez a mai napig hatĂĄssal van rĂĄm. Maximalista vagyok, nagy bennem a megfelelni vĂĄgyĂĄs, Ă©s Ășgy Ă©rzem, hogy „kĂ©t lĂĄbon kell ĂĄllni a földön”. A nĂ©pmĂ»vĂ©szet felĂ© is a szabĂĄlyok vezettek, hiszen a hagyomĂĄnyok követĂ©se is egy kicsit errĂ”l szĂłl. Gyermekkorom nyarait Abonyban töltöttem, egy gyönyörĂ» mĂ»emlĂ©k jellegĂ» paraszthĂĄzban Ă©s ott nyĂ»gözött le a paraszti kultĂșra termĂ©szet közeli Ă©s szabĂĄlyokhoz kötött rendje. Ilyen a mĂ»vĂ©szi Ă©rzĂ©svilĂĄgom is. Szeretem a kiegyensĂșlyozottsĂĄgot Ă©s a bĂ©kessĂ©get – nem csak Ă­gy KarĂĄcsony tĂĄjĂĄn – ami a gyermekkori vidĂ©ki nyaralĂĄsok Ă©s jĂĄtĂ©kok emlĂ©kekĂ©nt a munkĂĄimon is lĂĄtszik.

- Amelyek elkészítését tanítóként, vagyis mesterként tovåbb adsz a gyermekeknek.

- A grafika mellett a bennem lĂ©vĂ” tudĂĄs ĂĄtörökĂ­tĂ©se a legfontosabb az Ă©letemben. MĂĄra megszakadt az a tĂ­pusĂș tudĂĄs ĂĄtadĂĄs, amit rĂ©gen nemzedĂ©krĂ”l nemzedĂ©kre örökĂ­tettek a nagy tudĂĄsĂș öreg emberek a jövĂ” nemzedĂ©kĂ©nek. De mai pedagĂłgiai keretek között is arra törekszem, hogy ĂĄtmentsek valamicskĂ©t ebbĂ”l a mai kor emberĂ©nek. AzĂ©rt nem Ă©rzem magam pedagĂłgusnak, mert Ă©n a rĂ©gi idĂ”k hangulatĂĄt, jĂĄtĂ©kĂĄt tanĂ­tom a gyerekeknek. Tömören fogalmazva: megtanĂ­tom Ă”ket Ășjra jĂĄtszani. NĂ©ha a jĂĄtĂ©kossĂĄg mellĂ© ma a nagy nevettetĂ”, Ă©s mĂłkamester szerepĂ©t olykor bohĂłcruhĂĄba bĂșjva is magamra hĂșzom. BohĂłc ruhĂĄban is Ă©szrevĂ©tlenĂŒl, de ĂĄt lehet adni a nĂ©pi kultĂșrĂĄbĂłl annak a közönsĂ©gnek is, mely egyĂ©bkĂ©nt nem Ă©rzi szĂ­vĂŒgyĂ©nek a nĂ©pi közeget. Ott fĂ”kĂ©nt a szellemi jĂĄtĂ©kokat, a grundjĂĄtĂ©kokat alkalmazom, Ă©s igen meglepĂ”en nagy sikerrel! A cirkusz vilĂĄgĂĄhoz valĂł vonzĂłdĂĄsom a gĂ©njeimben van, mert az Ă©desanyĂĄm, aki sajnos 7 hĂłnapos koromban meghalt, gyĂ»rĂ»tornĂĄsz volt egy cirkuszban. ValĂłszĂ­nĂ»leg szeretik az emberek mindazt, amit csinĂĄlok, hiszen a gyerekektĂ”l a szĂŒlĂ”ktĂ”l Ă©s a szakmĂĄtĂłl is pozitĂ­v visszajelzĂ©seket kapok.
- Mennyire van ma igény a népi jåtékokra? MitÔl lesz jó egy ilyen foglalkozås?
- Nagyon igĂ©nylik a gyerekek. Szakmailag lĂ©nyeges szĂĄmomra, hogy mind a rajzaimbĂłl, mind a jĂĄtĂ©kos foglalkozĂĄsokbĂłl kiĂ©rzĂ”djön az elmĂ©leti Ă©s a tĂĄrgyi felkĂ©szĂŒltsĂ©g. A gyerekek nem csak azt vĂĄrjĂĄk el, hogy a vezetĂ” tökĂ©letesen el tudjon kĂ©szĂ­teni nĂ©pi dolgokat, hanem igĂ©nylik a nĂ©pi hagyomĂĄnyokhoz kötĂ”dĂ” elmĂ©leti tudĂĄst, Ă©s törtĂ©neti ismereteket is. NĂ©ha vĂĄratlanul olyan kĂ©rdĂ©seket tesznek fel, amelyre illik tudni vĂĄlaszolni, vagyis mesĂ©lni. AttĂłl lesz jĂł egy foglalkozĂĄs, ha a gyerekek mĂ»vĂ©szien alkotnak, Ă©s közben „Ă©szrevĂ©tlenĂŒl”, jĂĄtĂ©kosan Ășj nĂ©prajzi ismeretekre is szert tesznek. A nĂ©pi jĂĄtĂ©k legyen igĂ©nyes, amibe olykor a dramatikus jĂĄtĂ©kok, nĂ©pmesĂ©k is belefĂ©rnek. És nem kevĂ©sbĂ© fontos, hogy a gyerekek akarjanak visszajönni legközelebb is. Nekem ez a mĂ©rce.
- Mennyire lehet a gyermekeket irånyítani, vagy önmagukra hagyni egy-egy
tevékenységben?
- Egy 26 fĂ”s csoportnak összefogottnak kell lenni, hiszen kĂŒlönben nem volna
egyĂŒttmĂ»ködĂ©s. Mivel a nĂ©pmĂ»vĂ©szeti szakkörökre szabadidejĂŒket felĂĄldozva önszĂĄntukbĂłl jönnek a gyerekek, könnyebb Ă”ket munkĂĄra bĂ­rni, mint az iskolapadban. Gyakorlati szempontbĂłl Ă©n szĂ­vesen adom ĂĄt a tudĂĄsomat Ășgy, ahogyan a rĂ©gi öregek a fiataloknak a tapasztalataikat annak idejĂ©n: „ezt Ă­gy fogd, azt Ășgy csinĂĄld!” – amely hagyomĂĄny mĂĄra eltĂ»nt. A nĂ©pi Ă©rtĂ©kek ĂĄtadĂĄsa mellett nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a gyerekek vilĂĄgĂĄba hogyan lehet becsempĂ©szni ezeket. Így rugalmasan kezelve a helyzeteket, a nĂ©pi motĂ­vumok mellett a gyermeki mĂ©zeskalĂĄcs elkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©ben bizony nĂ©ha hagyni kell pĂ©ldĂĄul a macifigurĂĄt is elkĂ©szĂ­teni.
- A stílusod egyszerû, valósåghûen åbråzolsz és gyakran idilli képet adsz a vilågról. Ezek hogyan érlelÔdnek benned?

- Nagy hatĂĄssal vannak rĂĄm mĂ©g a gyermekkori Ă©lmĂ©nyeim is, de az igazi mĂ»vĂ©szi kezdĂ” lĂ©pĂ©seket 18 Ă©vesen SzentendrĂ©n a Vajda Lajos StĂșdiĂłban (ef. ZĂĄmbĂł IstvĂĄn, fe. Lugossy LĂĄszlĂł, Szirtes JĂĄnos, BirkĂĄs Ákos) mĂ»vĂ©szeti szabadiskolĂĄjĂĄban tettem meg. Így a mĂ»vĂ©szi lĂĄtĂĄsmĂłdom formĂĄlĂłdĂĄsa az Ă” irĂĄnyĂ­tĂĄsuk alatt kezdĂ”dött.
- Õk azok az avantgard zenĂ©szek, akik a nyolcvanas Ă©vekben tĂ»ntek fel, mint BizottsĂĄg egyĂŒttes, egy kissĂ© „szokatlan” mĂ»vĂ©szeti stĂ­lust kĂ©pviselve? Az Ă” mĂ»fajuk hogyan fĂ©rt össze a te hagyomĂĄnyos mĂ»vĂ©szi eszközeiddel?
- Ez egy Ă©rdekes tapasztalat volt az Ă©letemben, mert a kĂ©pzĂ”mĂ»vĂ©szi szabadiskolĂĄban Ă”k Ă©ppen a hagyomĂĄnyos esztĂ©tikai eszközöket tanĂ­tottĂĄk szĂĄmunka. Az egyedi zenĂ©jĂŒk mellett olyan kĂ©pzĂ”mĂ»vĂ©szi alapokat adtak ĂĄt, amelyek bĂĄrmilyen kĂ©sĂ”bbi kĂ©pzĂ”mĂ»vĂ©szeti stĂ­lushoz elengedhetetlen szakmai ismeretet jelentenek. Persze e mellett voltak olyan stĂ­lusĂș, egyfajta Ă©rzĂ©svilĂĄgĂș feladatok is, amelyeket nem igazĂĄn bĂ­rtam az Ă©n vilĂĄgomba befogadni. Ehhez tudni kell, hogy azok az avantgard Ă©rtĂ©kek, amit Ă”k akkor kĂ©pviseltek, nem egyszerĂ»en mĂ»vĂ©szi stĂ­lus, hanem egyfajta Ă©letstĂ­lus Ă©s vilĂĄgszemlĂ©let volt. Ez mĂĄr tĂĄvol ĂĄllt tĂ”lem. De Ă­gy visszagondolva, fĂ”leg mikor az ef ZĂĄmbĂł kĂ©peit nĂ©zem, mĂĄr lĂĄtok hasonlĂłsĂĄgot az Ă”, Ă©s az Ă©n mĂ»vĂ©szeti lĂĄtĂĄsmĂłdom között. MĂĄra a fiatalkori forrĂłfejĂ»sĂ©gem lecsillapodott, Ă©s bölcs higgadtsĂĄggal megĂ©rtem sok Ășj feladatra.

R. Eller GertrĂșd
































MĂ©zeskalĂĄcs

HozzĂĄvalĂłk:
- 30 dkg. liszt
- 10. dkg porcukor
- 1 egész tojås
- 1 evÔkanål vaj
- 1 kåvéskanål szódabikarbóna
- 2-4 evÔkanål méz
- fahéj, szegfûszeg

A hozzĂĄvalĂłkat összegyĂșrni, majd hĂ»tĂ”ben 1 napig pihentetni. FelhasznĂĄlĂĄs elĂ”tt 1 ĂłrĂĄval kivenni, hogy szobahĂ”mĂ©rsĂ©kletĂ» legyen. KinyĂșjtjuk a tĂ©sztĂĄt, Ă©s tetszĂ©s szerint formĂĄljuk.
ElkĂ©szĂ­tjĂŒk hozzĂĄ a cukormĂĄzat: 1 tojĂĄs fehĂ©rje + -20 dkg. porcukor (kristĂĄlycukorbĂłl) frissen darĂĄlva, pĂĄr csepp ecet, ami egy kicsit összerĂĄntja az egĂ©szet, ettĂ”l szĂ©p fĂ©nyes lesz a cukormĂĄz


R. Eller GertrĂșd